Karta opisu przedmiotu (sylabus)Kierunek studiów : Zarządzanie |
Nazwa modułu | |||
---|---|---|---|
Metody planowania strategicznego | |||
Nazwa modułu w języku angielskim | |||
Strategic planning methods | |||
Kod modułu | Forma zaliczenia | ||
WZZarN.110B.6964.18 | Egzamin | ||
Kierunek studiów | Profil kształcenia | Rok / semestr | |
Zarządzanie | ogólnoakademicki | 3 / 5 | |
Specjalność | Język wykładowy | Moduł | |
Wszystkie | Polski | Obowiązkowy | |
Godziny | Liczba punktów ECTS | Blok zajęciowy | |
Wykłady: 9 | Ćwiczenia: 18 | 6 | B |
Poziom kształcenia | Forma studiów | Obszar kształcenia | |
studia pierwszego stopnia (licencjackie) | niestacjonarne | Nauki społeczne | |
Autor sylabusa | Paweł Bartkowiak | ||
Prowadzący | Paweł Bartkowiak |
C1 | Zapoznanie z poglądami dotyczącymi roli planowania strategicznego w organizacji (przedsiębiorstwie, korporacji, organizacji społecznej, administracji, instytucji finansowej). |
C2 | Przedstawienie procesu planowania strategicznego i ryzyka związanego z normatywnym i ewolucyjnym podejściem do planowania strategicznego. |
C3 | Inwentaryzacja i klasyfikacja metod planowania strategicznego. |
C4 | Przedstawienie istoty i zakresu wykorzystania poszczególnych metod planowania strategicznego. |
C5 | Praktyczne zastosowanie metod planowania strategicznego do rozwiązywania problemów organizacji (przedsiębiorstwa, korporacji, organizacji społecznej, administracji, instytucji finansowych). |
C6 | Omówienie (teoretyczne i praktyczne) determinantów skuteczności planowania strategicznego. |
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty kształcenia |
---|---|---|
Wiedzy | ||
W1 | Student ma podstawową wiedzę na temat koncepcji planowania w naukach o zarządzaniu. | K1_W01, K1_W02 |
W2 | Student ma podstawową wiedzę na temat struktury i zależności elementów otoczenia organizacji oraz zmian zachodzących w tym obszarze. | K1_W04, K1_W07, K1_W10 |
W3 | Student ma podstawową wiedzę na temat wpływu otoczenia na funkcjonowanie przedsiębiorstw. | K1_W04, K1_W07, K1_W18, K1_W19 |
W4 | Student ma podstawową wiedzę o relacjach pomiędzy przedsiębiorstwami i innymi instytucjami otoczenia, w tym o konkurowaniu i kooperowaniu z uwzględnieniem aspektów geograficznego zasięgu działalności. | K1_W06 |
W5 | Student zna podstawowe metody diagnozowania oraz prognozowania na podstawie danych rynkowych trendów i zjawisk w otoczeniu przedsiębiorstw i innych instytucji, warunkujących ich funkcjonowanie i rozwój. | K1_W05, K1_W08 |
W6 | Student zna w sposób podstawowy metody analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych wykorzystywane w procesie diagnozowania pozycji strategicznej organizacji. | K1_W05, K1_W08, K1_W09, K1_W16 |
W7 | Student zna podstawowe metody wspomagające procesy podejmowania decyzji strategicznych. | K1_W17 |
Umiejętności | ||
U1 | Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-gospodarcze wpływające na funkcjonowanie przedsiębiorstw i innych instytucji. | K1_U01 |
U2 | Student potrafi analizować zjawiska społeczno-gospodarcze stosując poprawnie dobrane metody planowania strategicznego. | K1_U02, K1_U05 |
U3 | Student potrafi identyfikować i analizować źródła oraz przebieg podstawowych zjawisk społeczno-gospodarczych zachodzących w organizacjach oraz w ich otoczeniu. | K1_U03 |
U4 | Student potrafi prognozować podstawowe zjawiska społeczno-gospodarcze w otoczeniu z wykorzystaniem jakościowych metod prognozowania i planowania. | K1_U04 |
U5 | Student potrafi samodzielnie analizować proponowane rozwiązania problemów strategicznych występujących w przedsiębiorstwie i w innych instytucjach stosując podstawowe metody wspomagające procesy podejmowania decyzji strategicznych. | K1_U06, K1_U07 |
U6 | Student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych na temat diagnozowania otoczenia i pozycji strategicznej przedsiębiorstw oraz innych instytucji. | K1_U08 |
U7 | Student posiada umiejętność stosowania podstawowych teoretycznych koncepcji planowania strategicznego w wystąpieniach ustnych oraz w pracach pisemnych. | K1_U10, K1_U11 |
Kompetencji społecznych | ||
K1 | Student dostrzega efekty współpracy dzięki uczestnictwu w zespole projektowym i rozwiązywaniu problemów w grupach. | K1_K02, K1_K06 |
K2 | Student potrafi właściwie hierarchizować czynności sprzyjające realizacji zadań analitycznych. | K1_K03 |
K3 | Student potrafi zdobywać wiedzę z różnych dziedzin w procesie diagnozowania pozycji strategicznej przedsiębiorstw i innych instytucji. | K1_K07 |
K4 | Student rozumie potrzebę stosowania metod planowania strategicznych, wykorzystywanych w organizacjach jako podstawy decyzji strategicznych, w sposób etyczny i społecznie odpowiedzialny. | K1_K08 |
K5 | Student ma świadomość ciągłego rozwoju teorii i praktyki w zakresie metod planowania strategicznego i dostrzega potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy. | K1_K01 |
Lp. | Treści programowe | Cele uczenia się dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
---|---|---|---|
1. | Wykład 1 – Decyzje strategiczne - rodzaje decyzji strategicznych, proces podejmowania decyzji strategicznych. Ćwiczenia 1 - Wprowadzenie do przedmiotu – organizacja procesu dydaktycznego, omówienie koncepcji projektu, projektowanie zespołów – określenie kompetencji w zakresie pracy zespołowej. | C1, C3, C5 | W1, W3, K1, K2, K4 |
2. | Wykład 2 - Modele planowania strategicznego i decyzje strategiczne - podejście procesowe do planowania strategicznego. Ćwiczenie 2 – Identyfikacja struktury, zjawisk i trendów w otoczeniu organizacji – studium przypadku. | C1, C2, C5 | W1, W2, W3, U1, K1, K5 |
3. | Wykład 3 - Metody i techniki planowania strategicznego - Kryteria wyróżniania, klasyfikacja metod. Ćwiczenia 3 - Uwarunkowania zewnętrzne decyzji strategicznych – zastosowanie metod analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa PEST, PESTEL – studium przypadku. | C3, C4, C5 | W1, W2, W3, W5, W6, U1, U2, U4, U7, K1, K5 |
4. | Wykład 4 - Ilościowe i jakościowe metody analizy otoczenia organizacji. Ćwiczenia 4 – Uwarunkowania zewnętrzne decyzji strategicznych – zastosowanie metod prognozowania zmian w makrootoczeniu przedsiębiorstwa – metoda scenariuszy – studium przypadku. | C3, C4, C5 | W2, W3, W5, W6, U2, U3, U4, U7, K1 |
5. | Wykład 5 - Metody analizy makrootoczenia - metoda PEST. Ćwiczenia 5 - Uwarunkowania zewnętrzne decyzji strategicznych cd. – zastosowanie metod analizy mikrootoczenia przedsiębiorstwa – model Portera – studium przypadku. | C4, C5, C6 | W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U3, U7, K1 |
6. | Wykład 6 - Metody prognozowania zmian w makrootoczeniu - prognozowanie na podstawie szeregów czasowych, metoda prognozowania przyczynowo-skutkowego, prognozowanie analogowe, prognozowanie heurystyczne. Ćwiczenia 6 - Zastosowanie metod oceny atrakcyjności sektora – cykl życia sektora, metoda punktowa, profil sektora – studium przypadku. | C4, C5, C6 | W2, W3, W4, W5, W6, U2, U7, K1 |
7. | Wykład 7 - Metoda scenariuszy - możliwych zdarzeń , procesów , stanów otoczenia i metoda symulacji. Ćwiczenia 7 - Uwarunkowania wewnętrzne decyzji strategicznych - analiza wnętrza przedsiębiorstwa - potencjał wewnętrzny przedsiębiorstwa, podejście zasobowe, kluczowe kompetencje – studium przypadku. | C4, C5, C6 | W2, W3, W4, W5, W6, U5, U7, K1 |
8. | Wykład 8 - Metody analizy mikrootoczenia - analiza stakeholders, wycena znaczenia kibiców organizacji, implementacje modelu Portera do analizy otoczenia bezpośredniego. Ćwiczenia 8 - Uwarunkowania wewnętrzne decyzji strategicznych - analiza wnętrza przedsiębiorstwa - bilans strategiczny, analiza kluczowych czynników sukcesu – studium przypadku. | C4, C5, C6 | W2, W3, W4, W5, W6, U2, U5, U7, K1 |
9. | Wykład 9 - Metody analizy mikrootoczenia - metody delimitacji organizacji konkurencyjnych; metoda wyceny atrakcyjności dziedziny działalności- profil sektora. Ćwiczenia 9 - Uwarunkowania wewnętrzne decyzji strategicznych - analiza wnętrza przedsiębiorstwa -analiza łańcucha wartości, obszary strategiczne firmy – studium przypadku. | C4, C5, C6 | W2, W3, W4, W5, W6, U2, U5, U7, K1 |
10. | Wykład 10 - Metoda analizy cyklu życia – sektora, organizacji i produktu. Ćwiczenia 10 – Analiza konkurencji w sektorze – profil konkurencyjny, przewaga konkurencyjna, benchmarking – studium przypadku. | C4, C5, C6 | W4, W5, U5, U7, K1 |
11. | Wykład 11 - Metody analizy wnętrza organizacji - metoda wyceny kompetencji - łańcuch tworzenia wartości, metody wyceny wartości dla klienta, metoda wyceny kondycji ekonomicznej organizacji. Ćwiczenia 11 – Zastosowanie metod portfelowych - strategiczna jednostka organizacyjna (SBU), portfel działalności przedsiębiorstwa, metody portfelowe: macierz BCG, macierz McKinsey’a – studium przypadku. | C4, C5, C6 | W6, U3, U5, U7, K1 |
12. | Wykład 12 - Metody analizy wnętrza organizacji cd. - macierz Hofera Schendela, metoda wyceny słabych i mocnych stron organizacji, bilans strategiczny organizacji. Ćwiczenia 12 – Zastosowanie metody zintegrowanej SWOT/TOWS – wyznaczanie pozycji strategicznej organizacji – studium przypadku. | C4, C5, C6 | W4, W6, W7, U3, U5, U7, K1 |
13. | Wykład 13 - Metody zintegrowane - macierz BCG, GE, Hofera, ADL, zasobów i technologii, wzrostu rynku i udziałów rynkowych, Ronagraf. Ćwiczenia 13 - Zastosowanie metody zintegrowanej SPACE – wyznaczanie pozycji strategicznej organizacji – studium przypadku. | C4, C5, C6 | W4, W7, U5, U7, K1 |
14. | Wykład 14 - Metody wyceny możliwości rozwojowych organizacji - metoda SPACE, metoda SWOT/TOWS. Ćwiczenia 14 - Prezentacja i omówienie projektów zespołowych. | C4, C6 | W4, W6, W7, U5, U6, U7, K1, K2, K3 |
15. | Wykład 15 - Informacyjne podstawy planowania strategicznego - źródła informacji , sposoby pozyskiwania informacji, organizacja planowania strategicznego., metody ograniczania ryzyka strategicznego. Ćwiczenia 15 - Prezentacja i omówienie projektów zespołowych. | C2, C4, C5, C6 | W6, W7, U3, U5, U6, U7, K1, K2, K3, K5 |
Wymagania wstępne | Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem. |
---|---|
Metody nauczania | Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków |
Sposób zaliczenia | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Przygotowanie prezentacji |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności* | |
---|---|---|
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia | 15 | |
Przygotowanie do ćwiczeń | 30 | |
Uczestnictwo w wykładach | 9 | |
Przeprowadzenie badań empirycznych lub literaturowych | 45 | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 18 | |
Przygotowanie do egzaminu | 35 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
152
|
ECTS
6
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
42
|
ECTS
1.5
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
63
|
ECTS
2
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Kod efektu uczenia się dla przedmiotu | Metoda sprawdzenia | ||||
Egzamin pisemny testowy | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami | Sprawdzian pisemny testowy | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach | Przygotowanie prezentacji | |
W1 | x | x | x | x | x |
W2 | x | x | x | x | x |
W3 | x | x | x | x | x |
W4 | x | x | x | x | x |
W5 | x | x | x | x | x |
W6 | x | x | x | x | x |
W7 | x | x | x | x | x |
U1 | x | x | x | ||
U2 | x | x | x | ||
U3 | x | x | x | ||
U4 | x | x | x | ||
U5 | x | x | x | ||
U6 | x | x | x | ||
U7 | x | x | x | ||
K1 | x | x | |||
K2 | x | x | |||
K3 | x | x | |||
K4 | x | x | |||
K5 | x | x |