polski | english | Zobacz w formacie PDF

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Kierunek studiów : Zarządzanie

Nazwa modułu
Metody planowania strategicznego
Nazwa modułu w języku angielskim
Strategic planning methods
Kod modułu Forma zaliczenia
WZZarN.110B.6964.18 Egzamin
Kierunek studiów Profil kształcenia Rok / semestr
Zarządzanie ogólnoakademicki 3 / 5
Specjalność Język wykładowy Moduł
Wszystkie Polski Obowiązkowy
Godziny Liczba punktów ECTS Blok zajęciowy
Wykłady: 9 Ćwiczenia: 18 6 B
Poziom kształcenia Forma studiów Obszar kształcenia
studia pierwszego stopnia (licencjackie) niestacjonarne Nauki społeczne
Autor sylabusa Paweł Bartkowiak
Prowadzący Paweł Bartkowiak

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 Zapoznanie z poglądami dotyczącymi roli planowania strategicznego w organizacji (przedsiębiorstwie, korporacji, organizacji społecznej, administracji, instytucji finansowej).
C2 Przedstawienie procesu planowania strategicznego i ryzyka związanego z normatywnym i ewolucyjnym podejściem do planowania strategicznego.
C3 Inwentaryzacja i klasyfikacja metod planowania strategicznego.
C4 Przedstawienie istoty i zakresu wykorzystania poszczególnych metod planowania strategicznego.
C5 Praktyczne zastosowanie metod planowania strategicznego do rozwiązywania problemów organizacji (przedsiębiorstwa, korporacji, organizacji społecznej, administracji, instytucji finansowych).
C6 Omówienie (teoretyczne i praktyczne) determinantów skuteczności planowania strategicznego.

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty kształcenia
Wiedzy
W1 Student ma podstawową wiedzę na temat koncepcji planowania w naukach o zarządzaniu. K1_W01, K1_W02
W2 Student ma podstawową wiedzę na temat struktury i zależności elementów otoczenia organizacji oraz zmian zachodzących w tym obszarze. K1_W04, K1_W07, K1_W10
W3 Student ma podstawową wiedzę na temat wpływu otoczenia na funkcjonowanie przedsiębiorstw. K1_W04, K1_W07, K1_W18, K1_W19
W4 Student ma podstawową wiedzę o relacjach pomiędzy przedsiębiorstwami i innymi instytucjami otoczenia, w tym o konkurowaniu i kooperowaniu z uwzględnieniem aspektów geograficznego zasięgu działalności. K1_W06
W5 Student zna podstawowe metody diagnozowania oraz prognozowania na podstawie danych rynkowych trendów i zjawisk w otoczeniu przedsiębiorstw i innych instytucji, warunkujących ich funkcjonowanie i rozwój. K1_W05, K1_W08
W6 Student zna w sposób podstawowy metody analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych wykorzystywane w procesie diagnozowania pozycji strategicznej organizacji. K1_W05, K1_W08, K1_W09, K1_W16
W7 Student zna podstawowe metody wspomagające procesy podejmowania decyzji strategicznych. K1_W17
Umiejętności
U1 Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-gospodarcze wpływające na funkcjonowanie przedsiębiorstw i innych instytucji. K1_U01
U2 Student potrafi analizować zjawiska społeczno-gospodarcze stosując poprawnie dobrane metody planowania strategicznego. K1_U02, K1_U05
U3 Student potrafi identyfikować i analizować źródła oraz przebieg podstawowych zjawisk społeczno-gospodarczych zachodzących w organizacjach oraz w ich otoczeniu. K1_U03
U4 Student potrafi prognozować podstawowe zjawiska społeczno-gospodarcze w otoczeniu z wykorzystaniem jakościowych metod prognozowania i planowania. K1_U04
U5 Student potrafi samodzielnie analizować proponowane rozwiązania problemów strategicznych występujących w przedsiębiorstwie i w innych instytucjach stosując podstawowe metody wspomagające procesy podejmowania decyzji strategicznych. K1_U06, K1_U07
U6 Student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych na temat diagnozowania otoczenia i pozycji strategicznej przedsiębiorstw oraz innych instytucji. K1_U08
U7 Student posiada umiejętność stosowania podstawowych teoretycznych koncepcji planowania strategicznego w wystąpieniach ustnych oraz w pracach pisemnych. K1_U10, K1_U11
Kompetencji społecznych
K1 Student dostrzega efekty współpracy dzięki uczestnictwu w zespole projektowym i rozwiązywaniu problemów w grupach. K1_K02, K1_K06
K2 Student potrafi właściwie hierarchizować czynności sprzyjające realizacji zadań analitycznych. K1_K03
K3 Student potrafi zdobywać wiedzę z różnych dziedzin w procesie diagnozowania pozycji strategicznej przedsiębiorstw i innych instytucji. K1_K07
K4 Student rozumie potrzebę stosowania metod planowania strategicznych, wykorzystywanych w organizacjach jako podstawy decyzji strategicznych, w sposób etyczny i społecznie odpowiedzialny. K1_K08
K5 Student ma świadomość ciągłego rozwoju teorii i praktyki w zakresie metod planowania strategicznego i dostrzega potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy. K1_K01

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele uczenia się dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Wykład 1 – Decyzje strategiczne - rodzaje decyzji strategicznych, proces podejmowania decyzji strategicznych. Ćwiczenia 1 - Wprowadzenie do przedmiotu – organizacja procesu dydaktycznego, omówienie koncepcji projektu, projektowanie zespołów – określenie kompetencji w zakresie pracy zespołowej. C1, C3, C5 W1, W3, K1, K2, K4
2. Wykład 2 - Modele planowania strategicznego i decyzje strategiczne - podejście procesowe do planowania strategicznego. Ćwiczenie 2 – Identyfikacja struktury, zjawisk i trendów w otoczeniu organizacji – studium przypadku. C1, C2, C5 W1, W2, W3, U1, K1, K5
3. Wykład 3 - Metody i techniki planowania strategicznego - Kryteria wyróżniania, klasyfikacja metod. Ćwiczenia 3 - Uwarunkowania zewnętrzne decyzji strategicznych – zastosowanie metod analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa PEST, PESTEL – studium przypadku. C3, C4, C5 W1, W2, W3, W5, W6, U1, U2, U4, U7, K1, K5
4. Wykład 4 - Ilościowe i jakościowe metody analizy otoczenia organizacji. Ćwiczenia 4 – Uwarunkowania zewnętrzne decyzji strategicznych – zastosowanie metod prognozowania zmian w makrootoczeniu przedsiębiorstwa – metoda scenariuszy – studium przypadku. C3, C4, C5 W2, W3, W5, W6, U2, U3, U4, U7, K1
5. Wykład 5 - Metody analizy makrootoczenia - metoda PEST. Ćwiczenia 5 - Uwarunkowania zewnętrzne decyzji strategicznych cd. – zastosowanie metod analizy mikrootoczenia przedsiębiorstwa – model Portera – studium przypadku. C4, C5, C6 W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U3, U7, K1
6. Wykład 6 - Metody prognozowania zmian w makrootoczeniu - prognozowanie na podstawie szeregów czasowych, metoda prognozowania przyczynowo-skutkowego, prognozowanie analogowe, prognozowanie heurystyczne. Ćwiczenia 6 - Zastosowanie metod oceny atrakcyjności sektora – cykl życia sektora, metoda punktowa, profil sektora – studium przypadku. C4, C5, C6 W2, W3, W4, W5, W6, U2, U7, K1
7. Wykład 7 - Metoda scenariuszy - możliwych zdarzeń , procesów , stanów otoczenia i metoda symulacji. Ćwiczenia 7 - Uwarunkowania wewnętrzne decyzji strategicznych - analiza wnętrza przedsiębiorstwa - potencjał wewnętrzny przedsiębiorstwa, podejście zasobowe, kluczowe kompetencje – studium przypadku. C4, C5, C6 W2, W3, W4, W5, W6, U5, U7, K1
8. Wykład 8 - Metody analizy mikrootoczenia - analiza stakeholders, wycena znaczenia kibiców organizacji, implementacje modelu Portera do analizy otoczenia bezpośredniego. Ćwiczenia 8 - Uwarunkowania wewnętrzne decyzji strategicznych - analiza wnętrza przedsiębiorstwa - bilans strategiczny, analiza kluczowych czynników sukcesu – studium przypadku. C4, C5, C6 W2, W3, W4, W5, W6, U2, U5, U7, K1
9. Wykład 9 - Metody analizy mikrootoczenia - metody delimitacji organizacji konkurencyjnych; metoda wyceny atrakcyjności dziedziny działalności- profil sektora. Ćwiczenia 9 - Uwarunkowania wewnętrzne decyzji strategicznych - analiza wnętrza przedsiębiorstwa -analiza łańcucha wartości, obszary strategiczne firmy – studium przypadku. C4, C5, C6 W2, W3, W4, W5, W6, U2, U5, U7, K1
10. Wykład 10 - Metoda analizy cyklu życia – sektora, organizacji i produktu. Ćwiczenia 10 – Analiza konkurencji w sektorze – profil konkurencyjny, przewaga konkurencyjna, benchmarking – studium przypadku. C4, C5, C6 W4, W5, U5, U7, K1
11. Wykład 11 - Metody analizy wnętrza organizacji - metoda wyceny kompetencji - łańcuch tworzenia wartości, metody wyceny wartości dla klienta, metoda wyceny kondycji ekonomicznej organizacji. Ćwiczenia 11 – Zastosowanie metod portfelowych - strategiczna jednostka organizacyjna (SBU), portfel działalności przedsiębiorstwa, metody portfelowe: macierz BCG, macierz McKinsey’a – studium przypadku. C4, C5, C6 W6, U3, U5, U7, K1
12. Wykład 12 - Metody analizy wnętrza organizacji cd. - macierz Hofera Schendela, metoda wyceny słabych i mocnych stron organizacji, bilans strategiczny organizacji. Ćwiczenia 12 – Zastosowanie metody zintegrowanej SWOT/TOWS – wyznaczanie pozycji strategicznej organizacji – studium przypadku. C4, C5, C6 W4, W6, W7, U3, U5, U7, K1
13. Wykład 13 - Metody zintegrowane - macierz BCG, GE, Hofera, ADL, zasobów i technologii, wzrostu rynku i udziałów rynkowych, Ronagraf. Ćwiczenia 13 - Zastosowanie metody zintegrowanej SPACE – wyznaczanie pozycji strategicznej organizacji – studium przypadku. C4, C5, C6 W4, W7, U5, U7, K1
14. Wykład 14 - Metody wyceny możliwości rozwojowych organizacji - metoda SPACE, metoda SWOT/TOWS. Ćwiczenia 14 - Prezentacja i omówienie projektów zespołowych. C4, C6 W4, W6, W7, U5, U6, U7, K1, K2, K3
15. Wykład 15 - Informacyjne podstawy planowania strategicznego - źródła informacji , sposoby pozyskiwania informacji, organizacja planowania strategicznego., metody ograniczania ryzyka strategicznego. Ćwiczenia 15 - Prezentacja i omówienie projektów zespołowych. C2, C4, C5, C6 W6, W7, U3, U5, U6, U7, K1, K2, K3, K5

Literatura

Obowiązkowa
  1. Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., 2007, Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, wyd. II, PWE, Warszawa
  2. Urbanowska-Sojkin E. (red.), 2008, Praktyka zarządzania strategicznego. Studia polskich przypadków, PWE, Warszawa
Zalecana
  1. Lisiński M., Metody planowania strategicznego, PWE, Warszawa 2004, s. 201-296
  2. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. IV, PWE, Warszawa 2009, str.201-246
  3. Grant R. M., 2011, Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa
Wymagania wstępne Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem.
Metody nauczania Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków
Sposób zaliczenia Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny testowy, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Przygotowanie prezentacji

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności*
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia 15
Przygotowanie do ćwiczeń 30
Uczestnictwo w wykładach 9
Przeprowadzenie badań empirycznych lub literaturowych 45
Uczestnictwo w ćwiczeniach 18
Przygotowanie do egzaminu 35
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
152
ECTS
6
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
42
ECTS
1.5
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
63
ECTS
2

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Opis sposobu sprawdzenia osiągnięcia efektów uczenia się

Kod efektu uczenia się dla przedmiotu Metoda sprawdzenia
Egzamin pisemny testowy Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami Sprawdzian pisemny testowy Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach Przygotowanie prezentacji
W1 x x x x x
W2 x x x x x
W3 x x x x x
W4 x x x x x
W5 x x x x x
W6 x x x x x
W7 x x x x x
U1 x x x
U2 x x x
U3 x x x
U4 x x x
U5 x x x
U6 x x x
U7 x x x
K1 x x
K2 x x
K3 x x
K4 x x
K5 x x