Karta opisu przedmiotu (sylabus)Kierunek studiów : Zarządzanie |
Nazwa modułu | |||
---|---|---|---|
Zarządzanie strategiczne | |||
Nazwa modułu w języku angielskim | |||
Strategic management | |||
Kod modułu | Forma zaliczenia | ||
WZZarN.22A.390.18 | Egzamin | ||
Kierunek studiów | Profil kształcenia | Rok / semestr | |
Zarządzanie | ogólnoakademicki | 1 / 2 | |
Specjalność | Język wykładowy | Moduł | |
Wszystkie | Polski | Obowiązkowy | |
Godziny | Liczba punktów ECTS | Blok zajęciowy | |
Wykłady: 18 | Ćwiczenia: 18 | 6 | A |
Poziom kształcenia | Forma studiów | Obszar kształcenia | |
studia drugiego stopnia | niestacjonarne | Nauki społeczne | |
Autor sylabusa | Maciej Brzozowski | ||
Prowadzący | Elżbieta Urbanowska-Sojkin, Michał Młody, Maja Sajdak, Anita Perska-Tembłowska, Maciej Brzozowski, Paweł Bartkowiak |
C1 | Przedstawienie roli zarządzania strategicznego w rozwoju przedsiębiorstw |
C2 | Wskazanie współczesnych szkół w zarządzaniu strategicznym oraz istoty myślenia strategicznego |
C3 | Wskazanie zewnętrznych i wewnętrznych podstaw wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach |
C4 | Wskazanie zewnętrznych i wewnętrznych podstaw wyborów strategicznych w przedsiębiorstwie |
C5 | Przedstawienie praktycznego podejścia do formułowania opcji i wyboru opcji strategicznych |
C6 | Omówienie zasad implementacji strategii oraz określenie wymogów organizacyjno-kulturowych w skutecznej i efektywnej realizacji strategii |
C7 | Podkreślenie roli kontroli strategicznej w procesie zarządzania |
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty kształcenia |
---|---|---|
Wiedzy | ||
W1 | objaśnia relacje zarządzania strategicznego z innymi specjalnościami w naukach o zarządzaniu | K2_W01, K2_W02 |
W2 | odtwarza główne koncepcje zarządzania strategicznego i ich ewolucję | K2_W13 |
W3 | objaśnia strukturę i zależności elementów otoczenia przedsiębiorstwa oraz dokonuje oceny i prognozje wpływ otoczenia na perspektywy rozwoju przedsiębiorstw | K2_W04 |
W4 | objaśnia relacje przedsiębiorstw z innymi przedsiębiorstwami i instytucjami otoczenia, w tym konkurowanie i kooperowanie z uwzględnieniem aspektów geograficznego zasięgu działalności | K2_W06 |
W5 | dobiera metody analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych w procesie wyboru strategii w przedsiębiorstwach | K2_W08, K2_W09, K2_W10 |
W6 | rozróżnia podejścia do wyboru opcji strategicznych w oparciu o zaprojektowany proces zarządzania w przedsiębiorstwie | K2_W12, K2_W16 |
W7 | wyjaśnia współzależności i hierarchiczność strategii oraz funkcji w przedsiębiorstwach w procesie osiągania celów | K2_W07, K2_W13 |
Umiejętności | ||
U1 | interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczno-gospodarcze wpływające na rozwój przedsiębiorstw | K2_U01 |
U2 | analizuje procesy i zjawiska społeczno-gospodarcze stosując metody planowania strategicznego, jak również ocenia ich wpływ na perspektywy rozwoju przedsiębiorstw | K2_U02, K2_U03, K2_U04 |
U3 | wyszukuje i stosuje właściwe metody i techniki wyko-rzystywane w zarządzaniu strategicznym w projektowaniu opcji strategicznych dla przedsiębiorstw | K2_U05 |
U4 | opracowuje strategie dla przedsiębiorstw stosując wiedzę i techniki wspomagające proces podejmowania decyzji | K2_U06 |
U5 | przygotowuje prace pisemne na temat diagnozowania i projektowania strategii przedsiębiorstw stosując teoretyczne koncepcje zarządzania strategicznego | K2_U08, K2_U10 |
U6 | opracowuje ustne wystąpienia na temat diagnozy i projektowania strategii miast, gmin i regionów oraz funkcjonujących na ich obszarze przedsiębiorstw stosując teoretyczne koncepcje zarządzania strategicznego | K2_U09, K2_U11 |
Kompetencji społecznych | ||
K1 | docenia efekty pracy zespołowej i potrafi współpracować w zespole | K2_K02, K2_K06 |
K2 | jest zdolny do właściwego hierarchizowania czynności niezbędne w procesie realizacji projektów | K2_K03 |
K3 | jest zdolny do pozyskiwania i łączenia wiedzy z różnych dziedzin w celu rozwiązania problemów strategicznych przedsiębiorstwa | K2_K07 |
K4 | respektuje społeczne konsekwencje wyborów strategicznych i potrzebę zachowań etycznych menedżerów w procesie ich dokonywania | K2_K08 |
K5 | deklaruje świadomość ciągłego rozwoju teorii i praktyki zarządzania strategicznego i dostrzega potrzebę dalszego pogłębiania i uzupełniania wiedzy | K2_K01, K2_K08 |
Lp. | Treści programowe | Cele uczenia się dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
---|---|---|---|
1. | Geneza i rozwój zarządzania strategicznego – ewolucja orientacji w zarządzaniu; źródła zarządzania strategicznego; specyficzna rola zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwach globalnych, międzynarodowych, KNT; sektorowe konteksty zarządzania strategicznego | C1, C2 | W1, W3, U1, K4, K5 |
2. | Paradygmaty w zarządzaniu strategicznym - szkoły myślenia strategicznego: główne kryteria podziału; podejście planistyczne, podejście pozycyjne, szkoła zasobaowa, podejście ewolucyjne. Podejście inkrementalne i synoptyczne w zarządzaniu strategicznym | C2 | W2, U1, K5 |
3. | Strategie przedsiębiorstw – pojęcie strategii; model strategii; klasyfikacja i typologia strategii; hierarchia strategii w przedsiębiorstwie | C1, C4 | W2, W3, W4 |
4. | Znaczenie strategii rozwoju w zarządzaniu przedsiębiorstwem - niepewność otoczenia, ryzyko strategiczne, ryzyko w zarządzaniu strategicznym | C1, C3, C4 | W2, W3, W4, U1 |
5. | Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwie - uwarunkowanie zewnętrzne wyborów strategicznych: elementy i metody analizy otoczenia; uwarunkowanie wewnętrzne wyborów strategicznych: identyfikacja i wycena potencjału strategicznego przedsiębiorstwa | C3 | W6, U2 |
6. | Pozycja strategiczna - zintegrowane metody oceny pozycji strategicznej przedsiębiorstwa; normatywne strategie rozwoju | C3, C5 | W5, W6, U2, U3, U6, K1, K2 |
7. | System celów przedsiębiorstwa – struktura systemu celów przedsiębiorstwa; wizja, misja i wartości; współczesne tendencje w określaniu celów przedsiębiorstwa; społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa | C3, C4, C5 | W5, W6, U2, U3 |
8. | Budowa i wybór opcji strategicznych – kluczowe wybory strategiczne w strategiach rozwoju; kryteria wyboru strategii spośród opcji strategicznych | C4, C5 | W6, W7, U2, U4, K4 |
9. | Kierunki i metody rozwoju przedsiębiorstwa – specjalizacja, dywersyfikacja; typy dywersyfikacji; ryzyko kierunków rozwoju; luka w planowaniu strategicz-nym; | C4, C5, C6 | W3, W4, W6, W7, U2 |
10. | Metody rozwoju przedsiębiorstwa - rozwój wewnętrzny i zewnętrzny, rozwój kapitałowy i kontraktowy; współpraca strategiczna: alianse strategiczne, joint ventures, fuzje i przejęcia; współczesne tendencje w zakresie metod rozwoju | C5, C6 | W3, W4, W6, W7, U2 |
11. | Strategie konkurowania – istota przewagi konkurencyjnej; bazowe strategie konkurowania przedsiębiorstw; strategie hybrydowe; znaczenie specjalizacji i sieci w tworzeniu wyróżniającej wartości; model VRIN; modele biznesu ukierunkowane na poszukiwanie wartości. | C3, C4, C5, C6 | W3, W4, W5, W6, W7, U1 |
12. | Strategie funkcjonalne i instrumentalne przedsiębiorstw – funkcje; klasyfikacja strategii funkcjonalnych; strategie w zakresie funkcji podstawowych i pomocniczych;znaczenie outsourcingu i offshoringu w kształtowaniu łańcuchów wartości, | C4, C5, C6 | W5, W6, W7, U1 |
13. | Implementacja strategii – instytucjonalna odpowiedzialność za wdrażanie strategii, ope-racjonalizacja działań w sferze taktyczno-operacyjnej; strategie a struktury organizacyjne przedsiębiorstw w dynamicznym otoczeniu | C5, C7 | W6, W7 |
14. | Kultura organizacji a implementacja strategii – znaczenie kultury organizacji, wartości i standardy etyczne, społeczna odpowiedzialność, zasady zrównoważonego rozwoju | C5, C7 | W2, W6, W7, U3, U4, U6, K1, K2, K3, K4, K5 |
15. | Kontrola strategiczna – istota i funkcje; system informacji w zarządzaniu strategicznym; system wczesnego ostrzegania; Strategiczna Karta Wyników – perspektywy planowania i oceny strategii. | C5, C7 | W6, W7, U3, U4, U5, U6, K1, K2, K3, K4, K5 |
Wymagania wstępne | Podstawowa wiedza z zakresu podstaw zarządzania, analizy strategicznej i metod planowania strategicznego |
---|---|
Metody nauczania | Metoda projektów , Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków |
Sposób zaliczenia | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności* | |
---|---|---|
Przygotowanie do ćwiczeń | 14 | |
Przeprowadzenie badań literaturowych | 20 | |
Zbieranie informacji do zadanej pracy | 20 | |
Przygotowanie do egzaminu | 30 | |
Przygotowanie projektu | 30 | |
Uczestnictwo w wykładach | 18 | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 18 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
150
|
ECTS
6
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
36
|
ECTS
1
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
48
|
ECTS
1.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Kod efektu uczenia się dla przedmiotu | Metoda sprawdzenia | ||
Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach | Projekt grupowy / praca w grupie | |
W1 | x | x | |
W2 | x | x | x |
W3 | x | x | x |
W4 | x | x | |
W5 | x | x | |
W6 | x | x | x |
W7 | x | x | |
U1 | x | x | |
U2 | x | x | |
U3 | x | ||
U4 | x | ||
U5 | x | x | |
U6 | x | ||
K1 | x | ||
K2 | x | ||
K3 | x | x | |
K4 | x | x | x |
K5 | x |