polski | english | Zobacz w formacie PDF

Karta opisu przedmiotu (sylabus)

Kierunek studiów : Zarządzanie

Nazwa modułu
Metody planowania strategicznego
Nazwa modułu w języku angielskim
Strategic planning methods
Kod modułu Forma zaliczenia
WZZarS.110B.6964.18 Egzamin
Kierunek studiów Profil kształcenia Rok / semestr
Zarządzanie ogólnoakademicki 3 / 5
Specjalność Język wykładowy Moduł
Wszystkie Polski Obowiązkowy
Godziny Liczba punktów ECTS Blok zajęciowy
Wykłady: 15 Ćwiczenia: 30 5 B
Poziom kształcenia Forma studiów Obszar kształcenia
studia pierwszego stopnia (licencjackie) stacjonarne Nauki społeczne
Autor sylabusa Paweł Bartkowiak
Prowadzący Paweł Bartkowiak

Cele uczenia się dla przedmiotu

C1 Zapoznanie z poglądami dotyczącymi roli planowania strategicznego w organizacji (przedsiębiorstwie, korporacji, organizacji społecznej, administracji, instytucji finansowej).
C2 Przedstawienie procesu planowania strategicznego i ryzyka związanego z normatywnym i ewolucyjnym podejściem do planowania strategicznego.
C3 Inwentaryzacja i klasyfikacja metod planowania strategicznego.
C4 Przedstawienie istoty i zakresu wykorzystania poszczególnych metod planowania strategicznego.
C5 Praktyczne zastosowanie metod planowania strategicznego do rozwiązywania problemów organizacji (przedsiębiorstwa, korporacji, organizacji społecznej, administracji, instytucji finansowych).
C6 Omówienie (teoretyczne i praktyczne) determinantów skuteczności planowania strategicznego.

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty kształcenia
Wiedzy
W1 Student ma podstawową wiedzę na temat koncepcji planowania w naukach o zarządzaniu. K1_W01, K1_W02
W2 Student ma podstawową wiedzę na temat struktury i zależności elementów otoczenia organizacji oraz zmian zachodzących w tym obszarze. K1_W04, K1_W07, K1_W10
W3 Student ma podstawową wiedzę na temat wpływu otoczenia na funkcjonowanie przedsiębiorstw. K1_W04, K1_W07, K1_W18, K1_W19
W4 Student ma podstawową wiedzę o relacjach pomiędzy przedsiębiorstwami i innymi instytucjami otoczenia, w tym o konkurowaniu i kooperowaniu z uwzględnieniem aspektów geograficznego zasięgu działalności. K1_W06
W5 Student zna podstawowe metody diagnozowania oraz prognozowania na podstawie danych rynkowych trendów i zjawisk w otoczeniu przedsiębiorstw i innych instytucji, warunkujących ich funkcjonowanie i rozwój. K1_W05, K1_W08
W6 Student zna w sposób podstawowy metody analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych wykorzystywane w procesie diagnozowania pozycji strategicznej organizacji. K1_W05, K1_W08, K1_W09, K1_W16
W7 Student zna podstawowe metody wspomagające procesy podejmowania decyzji strategicznych. K1_W17
Umiejętności
U1 Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-gospodarcze wpływające na funkcjonowanie przedsiębiorstw i innych instytucji. K1_U01
U2 Student potrafi analizować zjawiska społeczno-gospodarcze stosując poprawnie dobrane metody planowania strategicznego. K1_U02, K1_U05
U3 Student potrafi identyfikować i analizować źródła oraz przebieg podstawowych zjawisk społeczno-gospodarczych zachodzących w organizacjach oraz w ich otoczeniu. K1_U03
U4 Student potrafi prognozować podstawowe zjawiska społeczno-gospodarcze w otoczeniu z wykorzystaniem jakościowych metod prognozowania i planowania. K1_U04
U5 Student potrafi samodzielnie analizować proponowane rozwiązania problemów strategicznych występujących w przedsiębiorstwie i w innych instytucjach stosując podstawowe metody wspomagające procesy podejmowania decyzji strategicznych. K1_U06, K1_U07
U6 Student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych na temat diagnozowania otoczenia i pozycji strategicznej przedsiębiorstw oraz innych instytucji. K1_U08
U7 Student posiada umiejętność stosowania podstawowych teoretycznych koncepcji planowania strategicznego w wystąpieniach ustnych oraz w pracach pisemnych. K1_U10, K1_U11
Kompetencji społecznych
K1 Student dostrzega efekty współpracy dzięki uczestnictwu w zespole projektowym i rozwiązywaniu problemów w grupach. K1_K02, K1_K06
K2 Student potrafi właściwie hierarchizować czynności sprzyjające realizacji zadań analitycznych. K1_K03
K3 Student potrafi zdobywać wiedzę z różnych dziedzin w procesie diagnozowania pozycji strategicznej przedsiębiorstw i innych instytucji. K1_K07
K4 Student rozumie potrzebę stosowania metod planowania strategicznych, wykorzystywanych w organizacjach jako podstawy decyzji strategicznych, w sposób etyczny i społecznie odpowiedzialny. K1_K08
K5 Student ma świadomość ciągłego rozwoju teorii i praktyki w zakresie metod planowania strategicznego i dostrzega potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy. K1_K01

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele uczenia się dla przedmiotu Efekty uczenia się dla przedmiotu
1. Wykład 1 – Decyzje strategiczne - rodzaje decyzji strategicznych, proces podejmowania decyzji strategicznych. Ćwiczenia 1 - Wprowadzenie do przedmiotu – organizacja procesu dydaktycznego, omówienie koncepcji projektu, projektowanie zespołów – określenie kompetencji w zakresie pracy zespołowej. C1, C3, C5 W1, W3, K1, K2, K4
2. Wykład 2 - Modele planowania strategicznego i decyzje strategiczne - podejście procesowe do planowania strategicznego. Ćwiczenie 2 – Identyfikacja struktury, zjawisk i trendów w otoczeniu organizacji – studium przypadku. C1, C2, C5 W1, W2, W3, U1, K1, K5
3. Wykład 3 - Metody i techniki planowania strategicznego - Kryteria wyróżniania, klasyfikacja metod. Ćwiczenia 3 - Uwarunkowania zewnętrzne decyzji strategicznych – zastosowanie metod analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa PEST, PESTEL – studium przypadku. C3, C4, C5 W1, W2, W3, W5, W6, U1, U2, U4, U7, K1, K5
4. Wykład 4 - Ilościowe i jakościowe metody analizy otoczenia organizacji. Ćwiczenia 4 – Uwarunkowania zewnętrzne decyzji strategicznych – zastosowanie metod prognozowania zmian w makrootoczeniu przedsiębiorstwa – metoda scenariuszy – studium przypadku. C3, C4, C5 W2, W3, W5, W6, U2, U3, U4, U7, K1
5. Wykład 5 - Metody analizy makrootoczenia - metoda PEST. Ćwiczenia 5 - Uwarunkowania zewnętrzne decyzji strategicznych cd. – zastosowanie metod analizy mikrootoczenia przedsiębiorstwa – model Portera – studium przypadku. C4, C5, C6 W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U3, U7, K1
6. Wykład 6 - Metody prognozowania zmian w makrootoczeniu - prognozowanie na podstawie szeregów czasowych, metoda prognozowania przyczynowo-skutkowego, prognozowanie analogowe, prognozowanie heurystyczne. Ćwiczenia 6 - Zastosowanie metod oceny atrakcyjności sektora – cykl życia sektora, metoda punktowa, profil sektora – studium przypadku. C4, C5, C6 W2, W3, W4, W5, W6, U2, U7, K1
7. Wykład 7 - Metoda scenariuszy - możliwych zdarzeń , procesów , stanów otoczenia i metoda symulacji. Ćwiczenia 7 - Uwarunkowania wewnętrzne decyzji strategicznych - analiza wnętrza przedsiębiorstwa - potencjał wewnętrzny przedsiębiorstwa, podejście zasobowe, kluczowe kompetencje – studium przypadku. C4, C5, C6 W2, W3, W4, W5, W6, U5, U7, K1
8. Wykład 8 - Metody analizy mikrootoczenia - analiza stakeholders, wycena znaczenia kibiców organizacji, implementacje modelu Portera do analizy otoczenia bezpośredniego. Ćwiczenia 8 - Uwarunkowania wewnętrzne decyzji strategicznych - analiza wnętrza przedsiębiorstwa - bilans strategiczny, analiza kluczowych czynników sukcesu – studium przypadku. C4, C5, C6 W2, W3, W4, W5, W6, U2, U5, U7, K1
9. Wykład 9 - Metody analizy mikrootoczenia - metody delimitacji organizacji konkurencyjnych; metoda wyceny atrakcyjności dziedziny działalności- profil sektora. Ćwiczenia 9 - Uwarunkowania wewnętrzne decyzji strategicznych - analiza wnętrza przedsiębiorstwa -analiza łańcucha wartości, obszary strategiczne firmy – studium przypadku. C4, C5, C6 W2, W3, W4, W5, W6, U2, U5, U7, K1
10. Wykład 10 - Metoda analizy cyklu życia – sektora, organizacji i produktu. Ćwiczenia 10 – Analiza konkurencji w sektorze – profil konkurencyjny, przewaga konkurencyjna, benchmarking – studium przypadku. C4, C5, C6 W4, W5, U5, U7, K1
11. Wykład 11 - Metody analizy wnętrza organizacji - metoda wyceny kompetencji - łańcuch tworzenia wartości, metody wyceny wartości dla klienta, metoda wyceny kondycji ekonomicznej organizacji. Ćwiczenia 11 – Zastosowanie metod portfelowych - strategiczna jednostka organizacyjna (SBU), portfel działalności przedsiębiorstwa, metody portfelowe: macierz BCG, macierz McKinsey’a – studium przypadku. C4, C5, C6 W6, U3, U5, U7, K1
12. Wykład 12 - Metody analizy wnętrza organizacji cd. - macierz Hofera Schendela, metoda wyceny słabych i mocnych stron organizacji, bilans strategiczny organizacji. Ćwiczenia 12 – Zastosowanie metody zintegrowanej SWOT/TOWS – wyznaczanie pozycji strategicznej organizacji – studium przypadku. C4, C5, C6 W4, W6, W7, U3, U5, U7, K1
13. Wykład 13 - Metody zintegrowane - macierz BCG, GE, Hofera, ADL, zasobów i technologii, wzrostu rynku i udziałów rynkowych, Ronagraf. Ćwiczenia 13 - Zastosowanie metody zintegrowanej SPACE – wyznaczanie pozycji strategicznej organizacji – studium przypadku. C4, C5, C6 W4, W7, U5, U7, K1
14. Wykład 14 - Metody wyceny możliwości rozwojowych organizacji - metoda SPACE, metoda SWOT/TOWS. Ćwiczenia 14 - Prezentacja i omówienie projektów zespołowych. C4, C6 W4, W6, W7, U5, U6, U7, K1, K2, K3
15. Wykład 15 - Informacyjne podstawy planowania strategicznego - źródła informacji , sposoby pozyskiwania informacji, organizacja planowania strategicznego., metody ograniczania ryzyka strategicznego. Ćwiczenia 15 - Prezentacja i omówienie projektów zespołowych. C2, C4, C5, C6 W6, W7, U3, U5, U6, U7, K1, K2, K3, K5

Literatura

Obowiązkowa
  1. Urbanowska-Sojkin E. (red.), 2008, Praktyka zarządzania strategicznego. Studia polskich przypadków, PWE, Warszawa
  2. Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., 2007, Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, wyd. II, PWE, Warszawa
Zalecana
  1. Grant R. M., 2011, Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa
  2. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. IV, PWE, Warszawa 2009, str.201-246
  3. Lisiński M., Metody planowania strategicznego, PWE, Warszawa 2004, s. 201-296
Wymagania wstępne Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem.
Metody nauczania Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków
Sposób zaliczenia Sprawdzian pisemny testowy, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Przygotowanie prezentacji, Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności*
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia 15
Przeprowadzenie badań empirycznych lub literaturowych 30
Przygotowanie do egzaminu 30
Uczestnictwo w ćwiczeniach 30
Uczestnictwo w wykładach 15
Przygotowanie do ćwiczeń 15
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
135
ECTS
5
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
60
ECTS
2
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
60
ECTS
2

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Opis sposobu sprawdzenia osiągnięcia efektów uczenia się

Kod efektu uczenia się dla przedmiotu Metoda sprawdzenia
Sprawdzian pisemny testowy Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach Przygotowanie prezentacji Egzamin pisemny testowy Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami
W1 x x x x x
W2 x x x x x
W3 x x x x x
W4 x x x x x
W5 x x x x x
W6 x x x x x
W7 x x x x x
U1 x x x
U2 x x x
U3 x x x
U4 x x x
U5 x x x
U6 x x x
U7 x x x
K1 x x
K2 x x
K3 x x
K4 x x
K5 x x