polski | english | Zobacz w formacie PDF

Wydział Zarządzania

KARTA OPISU MODUŁU KSZTAŁCENIA

Nazwa modułu
Zarządzanie strategiczne
Nazwa modułu w języku angielskim
Strategic management
Kod modułu Forma zaliczenia
WZFiRBS.24A.390.18 Egzamin
Kierunek studiów Profil kształcenia Rok / semestr
Finanse i Rachunkowość Biznesu ogólnoakademicki 2 / 3
Specjalność Język wykładowy Moduł
Wszystkie Polski Obowiązkowy
Godziny Liczba punktów ECTS Blok zajęciowy
Wykłady: 30 Ćwiczenia: 30 5 A
Poziom kształcenia Forma studiów Obszar kształcenia
studia drugiego stopnia stacjonarne Nauki społeczne
Autor sylabusa Maciej Brzozowski
Prowadzący Elżbieta Urbanowska-Sojkin, Michał Młody, Maja Sajdak, Anita Perska-Tembłowska, Maciej Brzozowski, Paweł Bartkowiak

Cele kształcenia dla modułu

C1 Przedstawienie roli zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwach
C2 Wskazanie współczesnych szkół w zarządzaniu strategicznym oraz istoty myślenia strategicznego
C3 Przedstawienie zakresu i hierarchii strategii przedsiębiorstwa
C4 Wskazanie zewnętrznych i wewnętrznych podstaw wyborów strategicznych w przedsiębiorstwach
C5 Przedstawienie praktycznego podejścia do formułowania opcji i wyboru opcji strategicznych
C6 Omówienie zasad implementacji strategii oraz określenie wymogów organizacyjno-kulturowych w skutecznej i efektywnej realizacji strategii
C7 Podkreślenie roli kontroli strategicznej w procesie zarządzania

Efekty kształcenia dla modułu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty kształcenia
Wiedzy
W1 objaśnia relacje zarządzania strategicznego z innymi specjalnościami w naukach o zarządzaniu K2_W01
W2 odtwarza główne koncepcje zarządzania strategicznego i ich ewolucję K2_W08
W3 objaśnia strukturę i zależności elementów otoczenia przedsiębiorstwa pozwalające na ocenę i prognozowanie wpływu otoczenia na perspektywy rozwoju przedsiębiorstw K2_W02, K2_W03, K2_W04
W4 objaśnia relacje przedsiębiorstwa z innymi przedsiębiorstwami i instytucjami otoczenia, w tym konkurowanie i kooperowanie z uwzględnieniem aspektów geograficznego zasięgu działalności K2_W03
W5 dobiera metody analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych w procesie wyboru strategii w przedsiębiorstwie K2_W07, K2_W15
W6 rozróżnia podejści do wyborzu opcji strategicznych w oparciu o zaprojektowany proces zarządzania w przedsiębiorstwie K2_W08
W7 wyjaśnia współzależności i hierarchiczność strategii i funkcji w przedsiębiorstwie w procesie osiągania celów K2_W16
Umiejętności
U1 interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczno-gospodarcze wpływające na rozwój i konkurencyjność przedsiębiorstw K2_U01
U2 analizuje procesy i zjawiska społeczno-gospodarcze stosując metody planowania strategicznego, jak również ocenia ich wpływ na perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa K2_U02
U3 wyszukuje i stosuje właściwe metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu strategicznym w projektowaniu opcji strategicznych dla przedsiębiorstw K2_U03
U4 opracowuje strategie dla przedsiębiorstw stosując wiedzę i techniki wspomagające proces podejmowania decyzji K2_U06
U5 przygotowuje prace pisemne na temat diagnozowania i projektowania strategii przedsiębiorstw stosując teoretyczne koncepcje zarządzania strategicznego K2_U08
U6 opracowuje ustne wystąpienia na temat diagnozy i projektowania strategii przedsiębiorstw stosując teoretyczne koncepcje zarządzania strategicznego K2_U09
Kompetencji społecznych
K1 docenia efekty pracy zespołowej i potrafi współpracować w zespole K2_K02
K2 jest zdolny do właściwego hierarchizowania czynności niezbędnych w procesie realizacji projektów K2_K03
K3 jest zdolny do pozyskiwania i łączenia wiedzy z różnych dziedzin w celu rozwiązania problemów strategicznych przedsiębiorstwa K2_K05
K4 respektuje społeczne konsekwencje wyborów strategicznych i potrzebę zachowań etycznych menedżerów w procesie ich dokonywania K2_K07
K5 deklaruje świadomość ciągłego rozwoju teorii i praktyki zarządzania strategicznego i dostrzega potrzebę dalszego pogłębiania i uzupełniania wiedzy K2_K01, K2_K05

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla modułu Efekty kształcenia dla modułu
1. Geneza i rozwój zarządzania strategicznego – ewolucja orientacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem; źródła zarządzania strategicznego; specyficzna rola zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwach globalnych, międzynarodowych, KTN; sektorowe konteksty zarządzania strategicznego C1 W1, W3, U1, K4, K5
2. Paradygmaty w zarządzaniu strategicznym – szkoły myślenia strategicznego: główne kryteria podziału; podejście planistyczne, podejście pozycyjne (ekonomika branży), szkoła zasobowa, podejście ewolucyjne. Podejście inkrementalne i synoptyczne w zarządzaniu strategicznym C2 W2, U1, K5
3. Strategie przedsiębiorstw – pojęcie strategii; model strategii przedsiębiorstwa; klasyfikacja i typologia strategii przedsiębiorstw; hierarchia strategii w przedsiębiorstwie C3 W3, W4
4. Znaczenie strategii rozwoju przedsiębiorstwa w zarządzaniu strategicznym - niepewność otoczenia, ryzyko strategiczne, ryzyko w zarządzaniu strategicznym C1, C3, C4 W2, W3, W4, K4
5. Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwie - uwarunkowania zewnętrzne wyborów strategicznych: elementy i metody analizy otoczenia przedsiębiorstwa; uwarunkowania wewnętrzne wyborów strategicznych: identyfikacja i wycena potencjału strategicznego przedsiębiorstwa C4 W5, W6, U2
6. Pozycja strategiczna przedsiębiorstwa - zintegrowane metody oceny pozycji strategicznej przedsiębiorstwa; normatywne strategie rozwoju C4, C5 W5, W6, U2, U3
7. System celów przedsiębiorstwa – struktura systemu celów przedsiębiorstwa; wizja, misja i wartości; współczesne tendencje w określaniu celów przedsiębiorstwa; społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa C4, C5 W6, W7, U2, U4, U6, K1
8. Budowa i wybór opcji strategicznych – kluczowe wybory strategiczne przedsiębiorstwa; kryteria wyboru strategii spośród opcji strategicznych C3, C5, C6 W3, W4, W5, W6, W7
9. Kierunki rozwoju przedsiębiorstwa – specjalizacja, dywersyfikacja; typy dywersyfikacji przedsiębiorstw; ryzyko kierunków rozwoju przedsiębiorstw; luka w planowaniu strategicznym C5, C6 W3, W4, W5, W6, W7
10. Metody rozwoju przedsiębiorstwa – rozwój wewnętrzny i zewnętrzny; rozwój kapitałowy i kontraktowy; współpraca strategiczna: alianse strategiczne, joint ventures; fuzje i przejęcia; współczesne tendencje w zakresie metod rozwoju C5, C6 W3, W4, W5, W6, W7
11. Strategie konkurowania – istota przewagi konkurencyjnej; przewaga konkurencyjna a renta ekonomiczna przedsiębiorstw; bazowe strategie konkurowania; strategie hybrydowe; znaczenie specjalizacji i sieci w tworzeniu wyróżniającej wartości; modele biznesu ukierunkowane na poszukiwanie wartości C3, C5, C6 W3, W4, W5, W6, W7, U1
12. Strategie funkcjonalne i instrumentalne przedsiębiorstwa – funkcje w przedsiębiorstwie; klasyfikacja strategii funkcjonalnych; strategie w zakresie funkcji podstawowych i pomocniczych; znaczenie outsourcingu i offshoringu w strategiach przedsiębiorstw i kształtowaniu łańcuchów wartości C3, C5, C6 W5, W6, W7, U1, U3
13. Implementacja strategii w przedsiębiorstwie – instytucjonalna odpowiedzialność za wdrażanie strategii, operacjonalizacja działań w sferze taktyczno-operacyjnej; strategie a struktury organizacyjne przedsiębiorstw w dynamicznym otoczeniu C6, C7 W6, W7
14. Kultura organizacji a implementacja strategii – znaczenie kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, rodzaje kultur wspomagających dynamiczne dostosowanie się do otoczenia, wartości i standardy etyczne, kultura w warunkach niepewności; strategiczne przywództwo C6, C7 W2, W6, W7, U1, K4
15. Kontrola strategiczna – istota i funkcje; system informacji w zarządzaniu strategicznym; system wczesnego ostrzegania; Strategiczna Karta Wyników – perspektywy planowania i oceny strategii przedsiębiorstwa; mierniki działań w realizacji strategii; wdrożenia SKW C6, C7 W6, W7, U5, K2, K3

Literatura

Obowiązkowa
  1. Urbanowska-Sojkin E., 2003, Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, wydanie III, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań
  2. Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., 2007, Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, wydanie II, PWE, Warszawa
  3. Urbanowska-Sojkin E. (red.), 2011, Podstawy wyborów strategicznych w przedsiębiorstwie, PWE Warszawa
Zalecana
  1. Romanowska M., 2009, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. II, PWE, Warszawa
  2. Urbanowska-Sojkin E., 2008, Praktyka zarządzania strategicznego. Studia polskich przypadków, red. naukowa PWE, Warszawa
  3. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., 2009, Koncepcje strategii organizacji, PWE, Warszawa
Wymagania wstępne Podstawowa wiedza z zakresu podstaw zarządzania, analizy strategicznej i metod planowania strategicznego
Metody nauczania Metoda projektów , Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków
Sposób zaliczenia Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności *
Przygotowanie do egzaminu 45
Uczestnictwo w wykładach 30
Przygotowanie projektu 45
Uczestnictwo w ćwiczeniach 30
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
150
ECTS
5
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
60
ECTS
2
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
75
ECTS
3

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Opis sposobu sprawdzenia osiągnięcia efektów kształcenia

Kod efektu kształcenia dla modułu Metoda sprawdzenia
Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach Projekt grupowy / praca w grupie
W1 x x
W2 x x x
W3 x x x
W4 x x
W5 x x
W6 x x x
W7 x x
U1 x x
U2 x x
U3 x
U4 x
U5 x
U6 x
K1 x
K2 x
K3 x x
K4 x x
K5 x