polski | english | Zobacz w formacie PDF

Wydział Zarządzania

KARTA OPISU MODUŁU KSZTAŁCENIA

Nazwa modułu
Innovative product management
Nazwa modułu w języku angielskim
Innovative product management
Kod modułu Forma zaliczenia
ZZ02S.22C.12640.16 Egzamin
Kierunek studiów Profil kształcenia Rok / semestr
Zarządzanie ogólnoakademicki 1 / 2
Specjalność Język wykładowy Moduł
Innovation Management Angielski Obowiązkowy
Godziny Liczba punktów ECTS Blok zajęciowy
Wykłady: 15 Ćwiczenia: 30 5 C
Poziom kształcenia Forma studiów Obszar kształcenia
studia drugiego stopnia stacjonarne Nauki społeczne
Autor sylabusa Robert Romanowski
Prowadzący Robert Romanowski

Cele kształcenia dla modułu

C1 zapoznanie studentów z zasadami i podstawowymi pojęciami zarządzania innowacjami
C2 zaznajomienie studentów z uwarunkowaniami zarządzania innowacjami z uwzględnieniem aspektów środowiskowych
C3 nabycie umiejętności zarządzania procesem wprowadzenia nowego produktu na rynek
C4 zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru elementów marketing-mix zależnych od wybranego rozwiązania
C5 wykorzystanie laboratoriów marketingowego wsparcia procesu innowacyjnego w tworzeniu nowych produktów

Efekty kształcenia dla modułu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty kształcenia
Wiedzy
W1 Student zna podstawowe zasady i pojęcia zarządzania innowacjami K2_W01, K2_W03
W2 student zna podstawowe klasyfikacje czynników otoczenia tj. makro otoczenia, mezootoczenia i mikrootoczenia, z uwzględnieniem aspektów środowiskowych K2_W04, K2_W08, K2_W10
W3 student zna podstawowe procesy innowacyjne dotyczące wprowadzania nowych rozwiązań, szczególnie produktów K2_W14
W4 student zna elementy marketingu-mix zależne od typu produktu i formatu handlowego K2_W16, K2_W18
W5 Student zna możliwości wykorzystania laboratorium marketingowego wsparcia procesu innowacyjnego w tworzeniu nowych produktów K2_W08, K2_W09, K2_W16
Umiejętności
U1 student potrafi wykorzystać poszczególne czynniki otoczenia do sformułowania spójnej koncepcji nowego rozwiązania K2_U01, K2_U02, K2_U15
U2 student potrafi wskazać tendencje możliwe do wykorzystania w procesie wprowadzania nowego rozwiązania na rynek z uwzględnieniem aspektów środowiskowych K2_U09, K2_U12, K2_U15
U3 student potrafi zdefiniować grupy docelowe, do których kierowane jest nowe rozwiązanie K2_U06, K2_U15
U4 student potrafi sformułować podstawowe założenia dotyczące doboru środków marketingowych dopasowanych do innowacji różnych typów K2_U05, K2_U08, K2_U15
U5 Student potrafi wykorzystać laboratorium marketingowego wsparcia procesu innowacyjnego w tworzeniu nowych produktów K2_U05, K2_U06, K2_U13, K2_U15
Kompetencji społecznych
K1 Student potrafi brać udział w dyskusji, wysłuchując racji innych i samodzielnie formułując pomysły i wnioski K2_K01
K2 Student potrafi pracować w grupie K2_K02, K2_K07
K3 Student potrafi zastosować metody burzy mózgów i „twórczego spięcia” K2_K03, K2_K05

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla modułu Efekty kształcenia dla modułu
1. Definicje i typy innowacji C1 W1, U1, K1
2. Czynniki wprowadzania innowacji - trendy w makrootoczeniu z uwzględnieniem aspektów środowiskowych C2 W2, U2, K2
3. Czynniki wprowadzania innowacji - trendy w mezootoczeniu i mikrootoczeniu C2 W2, U2, K2
4. Wewnętrzne i zewnętrzne źródła innowacji C2 W2, U2, K2
5. Typy procesów innowacyjnych C3 W3, U3, K3
6. Zarządzanie innowacjami produktowymi C3 W3, U3, K3
7. Pozycjonowanie marki w cyklu życia produktu C3 W3, U3, K3
8. Zarządzanie innowacjami organizacyjnymi na przykładzie koncepcji ECR C3 W3, U3, K3
9. Innowacje w handlu detalicznym na przykładzie laboratoriów marketingowego wsparcia procesu innowacyjnego C2, C5 W2, W5, U2, U5, K2
10. Innowacje w usługach na przykładzie laboratoriów marketingowego wsparcia procesu innowacyjnego C2, C5 W2, W5, U2, U5, K2
11. Innowacje w działalności produkcyjnej C2 W2, U2, K2
12. Wprowadzenie nowego produktu na rynek – formułowanie celów C3, C4 W3, W4, U3, U4, K3
13. Tworzenie harmonogramów – metoda “mapy drogowej” C3, C4 W3, W4, U3, U4, K3
14. Źródła finansowania innowacji C3 W3, U3, K3
15. Proces kontroli procesu innowacyjnego C3, C4 W3, W4, U3, U4, K3

Literatura

Obowiązkowa
  1. W. Ciechomski, R. Romanowski (red.), 2013, Marketing terytorialny oparty na wiedzy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  2. B. Sojkin, J. Kall, (red.), 2010, Zarządzanie produktem. Kreowanie produktu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  3. I.P. Rutkowski, 2007, Rozwój nowego produktu. Metody i uwarunkowania, PWE, Warszawa.
  4. Oslo manual. The measurement of scientific and technological activities. Proposed guidelines for collecting and interpreting technological innovation data, European Commision, 2008 (Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia, i interpretacji danych dotyczących innowacji, Wydanie trzecie, Wspólna publikacja OECD i Eurostatu, 2008)
  5. Elena Horská, Jakub Berčík, 2014, The Influence of Light on Consumer Behavior at the Food Market, Journal of Food Products Marketing, Vol. 20, Issue 4, Pages 429-440.
Zalecana
  1. W. Ciechomski, R. Romanowski (red.), 2013, Marketing oparty na wiedzy w świetle procesów decyzyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  2. J Gálová, E Horská, 2013, Sustainability in Business: Global Challenges in International Business', Wydawnictwo Episteme, Kraków.
  3. J. Kall, 2005, Tożsamość marek należących do sieci detalicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  4. B. Sojkin (red.), 2011, Produkt w fazie spadku i odnowienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Wymagania wstępne Principles of marketing, microeconomics, market research, financial accounting.
Metody nauczania Metoda projektów , Burza mózgów, Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków, Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób zaliczenia Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności *
Uczestnictwo w egzaminie 2
Uczestnictwo w wykładach 15
Przygotowanie do egzaminu 20
Przygotowanie projektu 50
Przygotowanie prezentacji multimedialnej 8
Uczestnictwo w ćwiczeniach 30
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
125
ECTS
5
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
47
ECTS
1.5
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
80
ECTS
3

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Opis sposobu sprawdzenia osiągnięcia efektów kształcenia

Kod efektu kształcenia dla modułu Metoda sprawdzenia
Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach Projekt grupowy / praca w grupie Przeprowadzenie badań Przygotowanie prezentacji
W1 x x x
W2 x x x
W3 x
W4 x x x
W5 x x
U1 x x
U2 x x
U3 x x
U4 x x
U5 x x
K1 x x
K2 x
K3 x x