|
Karta opisu przedmiotu (sylabus)Kierunek studiów : Financial Engineering |
| Nazwa modułu | |||
|---|---|---|---|
| Interest rates modelling | |||
| Nazwa modułu w języku angielskim | |||
| Interest rates modelling | |||
| Kod modułu | Forma zaliczenia | ||
| WIGEFES.28B.12370.18 | Egzamin | ||
| Kierunek studiów | Profil kształcenia | Rok / semestr | |
| Financial Engineering | ogólnoakademicki | 2 / 4 | |
| Specjalność | Język wykładowy | Moduł | |
| Wszystkie | Angielski | Obowiązkowy | |
| Godziny | Liczba punktów ECTS | Blok zajęciowy | |
| Wykłady: 30 | Ćwiczenia: 0 | 4 | B |
| Poziom kształcenia | Forma studiów | Obszar kształcenia | |
| studia drugiego stopnia | stacjonarne | Nauki społeczne | |
| Autor sylabusa | Paweł Kliber | ||
| Prowadzący | Paweł Kliber | ||
| C1 | Zapoznanie studentów z metodami modelowania stóp procentowych |
| C2 | Zapoznanie studentów z modelami stóp procentowych powszechnie używanych w praktyce gospodarczej |
| Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty kształcenia |
|---|---|---|
| Wiedzy | ||
| W1 | Zna rodzaje stóp procentowych i stosowane przez banki centralne metody estymacji struktury terminowej stóp procentowych | K2_W02, K2_W03, K2_W04 |
| W2 | Zna najważniejsze, stosowane w praktyce, modele struktury terminowej stóp procentowych | K2_W01, K2_W04, K2_W05, K2_W09 |
| W3 | Zna metody wyceny instrumentów pochodnych na stopę procentową | K2_W04, K2_W05 |
| W4 | Zna alternatywne podejścia do modelowania struktury terminowej stóp procentowych oraz zależności między nimi | K2_W04, K2_W05 |
| Umiejętności | ||
| U1 | Potrafi oszacować strukturę terminową na podstawie danych rynkowych | K2_U01, K2_U02, K2_U05 |
| U2 | Potrafi wycenić instrumenty pochodne na stopy procentowe | K2_U01, K2_U02, K2_U03, K2_U06 |
| Kompetencji społecznych | ||
| K1 | Rozumie potrzebę stałego dokształcania się w zakresie literatury związanej z rynkami finansowymi | K2_K01, K2_K04 |
| K2 | Potrafi efektywnie współpracować z innymi przy opracowywaniu projektu | K2_K02, K2_K03, K2_K05 |
| Lp. | Treści programowe | Cele uczenia się dla przedmiotu | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
|---|---|---|---|
| 1. | Rynek papierów dłużnych | C1 | W1, K1 |
| 2. | Konwencje rynkowe w kwotowaniu cen i pomiarze czasu | C1, C2 | W1, K1 |
| 3. | Rodzaje stóp procentowych i struktura terminowa stóp procentowych | C1 | W1, U1, K1 |
| 4. | Modele struktury terminowej stóp procentowych stosowane przez banki centralne | C1, C2 | W1, U1, K1 |
| 5. | Dyskretne modele dynamiki stóp procentowych | C1, C2 | W2, W3, W4, U2, K1 |
| 6. | Modele stopy krótkookresowej | C1, C2 | W2, U1, U2, K1 |
| 7. | Metodologia Heatha-Jarrowa-Mortona | C1, C2 | W2, W4, K1 |
| 8. | Wycena instrumentów pochodnych na stopy procentowe | C1 | W2, U2, K1 |
| 9. | Modele rynkowe stóp procentowych | C1 | W2, W3, W4, U1, U2, K1 |
| Wymagania wstępne | Mathematical analysis, derivatives pricing, stochastic processes |
|---|---|
| Metody nauczania | Analiza tekstów , Metoda projektów , Wykład konwencjonalny, Rozwiązywanie zadań, Ćwiczenia laboratoryjne |
| Sposób zaliczenia | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie |
| Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności* | |
|---|---|---|
| Przygotowanie projektu | 30 | |
| Uczestnictwo w egzaminie | 2 | |
| Przygotowanie do egzaminu | 50 | |
| Uczestnictwo w wykładach | 30 | |
| Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
112
|
ECTS
4
|
| Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
32
|
ECTS
1
|
| Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
| Kod efektu uczenia się dla przedmiotu | Metoda sprawdzenia | |||
| Egzamin pisemny testowy | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach | Projekt grupowy / praca w grupie | |
| W1 | x | x | x | x |
| W2 | x | x | x | x |
| W3 | x | x | x | x |
| W4 | x | x | x | x |
| U1 | x | x | x | x |
| U2 | x | x | x | x |
| K1 | x | x | x | |
| K2 | x | x | x | |