polski | english | Zobacz w formacie PDF

Wydział Informatyki i Gospodarki Elektronicznej

KARTA OPISU MODUŁU KSZTAŁCENIA

Nazwa modułu
Teoria gier
Nazwa modułu w języku angielskim
Game theory
Kod modułu Forma zaliczenia
WIGEIiE02S.24C.8503.18 Zaliczenie
Kierunek studiów Profil kształcenia Rok / semestr
Informatyka i Ekonometria ogólnoakademicki 2 / 3
Specjalność Język wykładowy Moduł
Analityka Gospodarcza Polski Obowiązkowy
Godziny Liczba punktów ECTS Blok zajęciowy
Wykłady: 30 Ćwiczenia: 0 4 C
Poziom kształcenia Forma studiów Obszar kształcenia
studia drugiego stopnia stacjonarne Nauki społeczne
Autor sylabusa Paweł Kliber
Prowadzący Paweł Kliber

Cele kształcenia dla modułu

C1 Zapoznanie studentów z ekonomicznymi zastosowaniami teorii gier.

Efekty kształcenia dla modułu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty kształcenia
Wiedzy
W1 Zna podstawowe pojęcia teorii gier K2_W05, K2_W06, K2_W08
W2 Zna zastosowania teorii gier w naukach społecznych K2_W05, K2_W06, K2_W08
Umiejętności
U1 Potrafi opisywać zjawiska metodami teorii gier K2_U01, K2_ U06, K2_ U07
U2 Potrafi wyznaczyć równowagę Nasha w grach jednookresowych i powtarzalnych K2_ U06, K2_ U07
U3 Potrafi wyznaczyć równowagę w grach kooperacyjnych oraz wyznaczyć indeksy siły uczestników gry K2_U01, K2_ U06
Kompetencji społecznych
K1 Potrafi analizować zjawiska z życia społecznego metodami teorii gier K2_K01, K2_K03, K2_K04

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla modułu Efekty kształcenia dla modułu
1. Powtórzenie podstawowych pojęć teorii gier – opis gry. C1 W1, U1, K1
2. Podejścia do równowagi w grach niekooperacyjnych: równowaga Nasha, równowaga skorelowana. Wyznaczanie równowagi z warunków Kuhna-Tuckera. C1 W1, U2, K1
3. Asymetria informacyjna w grach. Gry sygnalizacyjne. C1 W1, W2, U1, U2, K1
4. Gry dynamiczne i gry powtarzane. „Twierdzenia należące do folkloru” (folk theorems). C1 W1, W2, U1, U2, K1
5. Równania dynamiki ewolucyjnej gier (symetryczne i asymetryczne). C1 W1, W2, U1, K1
6. Gry kooperacyjne. Głosowania. Zbiory stabilne. Indeksy siły. C1 W1, W2, U1, U3, K1
7. Zastosowania: Analiza organizacji rynku. Sygnalizowanie na rynku pracy. Zagadnienie przetargu. Panika bankowa. C1 W1, W2, U1, U2, K1

Literatura

Obowiązkowa
  1. P. Kliber, Wprowadzenie do teorii gier, skrypt nr 299, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2015.
  2. F. Vega-Redondo, Economics and the Theory of Games, Cambridge University Press, 2003.
  3. H. Gintis, Game Theory Evolving, Princeton University Press, 2000.
Zalecana
  1. E. Rasmusen, Games and Information, Basil Blackwell, 1990.
  2. J. Watson, Strategia. Wprowadzenie do teorii gier, WNT, Warszawa 2005.
  3. M. Malawski, A. Wieczorek, H. Sosnowska, Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, PWN 1997.
  4. P. Straffin, Teoria gier, SCHOLAR, Warszawa 2004.
  5. R. Gibbons, Game Theory for Applied Economists, Princeton University Press, 1992.
Wymagania wstępne Znajomość analizy matematycznej, rachunku prawdopodobieństwa i podstaw badań operacyjnych.
Metody nauczania Wykład konwencjonalny, Dyskusja
Sposób zaliczenia Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności *
Uczestnictwo w egzaminie 2
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium 40
Przeprowadzenie badań empirycznych lub literaturowych 30
Uczestnictwo w wykładach 30
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
102
ECTS
4
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
32
ECTS
1
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
30
ECTS
1

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Opis sposobu sprawdzenia osiągnięcia efektów kształcenia

Kod efektu kształcenia dla modułu Metoda sprawdzenia
Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W1 x
W2 x
U1 x
U2 x
U3 x
K1 x