Wydział ZarządzaniaKARTA OPISU MODUŁU KSZTAŁCENIA |
Nazwa modułu | |||
---|---|---|---|
Statystyka | |||
Nazwa modułu w języku angielskim | |||
Statistics | |||
Kod modułu | Forma zaliczenia | ||
ZF00N.12B.1.16 | Egzamin | ||
Kierunek studiów | Profil kształcenia | Rok / semestr | |
Finanse i Rachunkowość Biznesu | ogólnoakademicki | 1 / 2 | |
Specjalność | Język wykładowy | Moduł | |
Wszystkie | Polski | Obowiązkowy | |
Godziny | Liczba punktów ECTS | Blok zajęciowy | |
Wykłady: 10 | Ćwiczenia: 20 | 7 | B |
Poziom kształcenia | Forma studiów | Obszar kształcenia | |
studia pierwszego stopnia (licencjackie) | niestacjonarne | Nauki społeczne | |
Autor sylabusa | Marek Witkowski | ||
Prowadzący | Elżbieta Gołata, Jan Paradysz, Tomasz Klimanek, Marek Witkowski |
C1 | Poznanie podstawowych metod statystyki opisowej i matematycznej i możliwości ich stosowania w badaniu zjawisk społeczno-ekonomicznych |
C2 | Nabycie umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel do analiz statystycznych |
C3 | Przedstawienie dostępnych źródeł danych dla potrzeb badań statystycznych i nabycie umiejętności ich krytycznej oceny |
C4 | Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz statystycznych |
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty kształcenia |
---|---|---|
Wiedzy | ||
W1 | Rozróżnia dostępne źródła danych do prowadzenia analiz statystycznych zjawisk społeczno-ekonomicznych | K1_W04, K1_W08 |
W2 | Zna metody statystyki opisowej i metody wnioskowania statystycznego służące do badania struktury zbiorowości statystycznej | K1_W04, K1_W05, K1_W08 |
W3 | Zna metody statystyczne służące badaniu współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-ekonomicznych | K1_W04, K1_W05, K1_W08, K1_W13 |
W4 | Zna możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel w analizach statystycznych | K1_W04 |
Umiejętności | ||
U1 | Dobiera właściwe źródła danych i metody statystyczne do realizacji różnych celów badawczych | K1_U02, K1_U06 |
U2 | Wykorzystuje arkusz kalkulacyjny Excel do wykonywania analiz statystycznych w zakresie zjawisk społeczno-ekonomicznych | K1_U02, K1_U06, K1_U12 |
U3 | Wykorzystuje poznane metody statystyki opisowej i matematycznej do analizy i prognozowania zjawisk społeczno-ekonomicznych | K1_U03, K1_U06 |
U4 | Interpretuje poprawnie wyniki analiz statystycznych | K1_U01 |
Kompetencji społecznych | ||
K1 | Jest zdolny do przeprowadzenia prostego badania statystycznego | K1_K03 |
K2 | Jest świadomy przydatności metod statystyki opisowej i matematycznej do badania zjawisk społeczno-ekonomicznych | K1_K01, K1_K03 |
K3 | Jest otwarty na uzupełnianie swojej wiedzy z zakresu metod statystyki opisowej i matematycznej | K1_K01, K1_K05 |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla modułu | Efekty kształcenia dla modułu |
---|---|---|---|
1. | Przedmiot i zadania statystyki. Podstawowe pojęcia statystyczne | C1 | K2 |
2. | Proces badania statystycznego | C1, C3 | W1, K1, K2 |
3. | Opracowanie i prezentacja materiału statystycznego | C1, C2, C3 | W1, U2, K1 |
4. | Analiza struktury zbiorowości statystycznej | C1, C2, C3, C4 | W1, W2, W4, U2, U3, U4, K1 |
5. | Zmienna losowa i jej rozkłady | C1, C2, C4 | W2, W4, U2 |
6. | Metoda reprezentacyjna | C1 | W1, U1, K2 |
7. | Wnioskowanie statystyczne - estymacja przedziałowa w populacjach jednowymiarowych | C1, C2, C4 | W2, W4, U2, U3, U4, K2 |
8. | Wnioskowanie statystyczne - weryfikacja hipotez statystycznych | C1, C2, C4 | W2, W4, U2, U3, U4, K1 |
9. | Rachunek korelacji i regresji liniowej dwóch zmiennych | C1, C2, C3, C4 | W3, W4, U2, U3, U4, K1, K2 |
10. | Korelacja cech jakościowych | C1, C2, C4 | W3, W4, U2, U3, U4, K1, K2, K3 |
11. | Wnioskowanie statystyczne w rachunku korelacji i regresji | C1, C2, C4 | W3, W4, U2, U3, U4, K1, K3 |
12. | Metoda indeksowa w analizie szeregów czasowych | C1, C2, C3, C4 | W1, W3, W4, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3 |
13. | Wyrównywanie szeregów czasowych | C1, C2, C4 | W3, W4, U2, U3, U4, K1, K2, K3 |
14. | Analiza wahań sezonowych | C1, C2, C4 | W3, W4, U2, U3, U4, K1, K2, K3 |
Wymagania wstępne | Matematyka, informatyka, mikroekonomia |
---|---|
Metody nauczania | Wykład z prezentacją multimedialną, Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób zaliczenia | Egzamin pisemny testowy, Sprawdzian pisemny testowy, Sprawdzian ustny, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności * | |
---|---|---|
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 20 | |
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia | 30 | |
Przygotowanie do ćwiczeń | 75 | |
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium | 45 | |
Uczestnictwo w wykładach | 10 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
180
|
ECTS
7
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
60
|
ECTS
2
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
20
|
ECTS
0.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Kod efektu kształcenia dla modułu | Metoda sprawdzenia | |||
Egzamin pisemny testowy | Sprawdzian pisemny testowy | Sprawdzian ustny | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach | |
W1 | x | x | x | |
W2 | x | x | x | |
W3 | x | x | x | |
W4 | x | x | ||
U1 | x | x | ||
U2 | x | |||
U3 | x | x | ||
U4 | x | x | x | |
K1 | x | x | x | |
K2 | x | |||
K3 | x |