Wydział Informatyki i Gospodarki ElektronicznejKARTA OPISU MODUŁU KSZTAŁCENIA |
Nazwa modułu | |||
---|---|---|---|
Statystyka opisowa | |||
Nazwa modułu w języku angielskim | |||
Descriptive statistics | |||
Kod modułu | Forma zaliczenia | ||
II00S.12B.6957.16 | Egzamin | ||
Kierunek studiów | Profil kształcenia | Rok / semestr | |
Informatyka i Ekonometria | ogólnoakademicki | 1 / 2 | |
Specjalność | Język wykładowy | Moduł | |
Wszystkie | Polski | Obowiązkowy | |
Godziny | Liczba punktów ECTS | Blok zajęciowy | |
Wykłady: 30 | Ćwiczenia: 30 | 6 | B |
Poziom kształcenia | Forma studiów | Obszar kształcenia | |
studia pierwszego stopnia (licencjackie) | stacjonarne | Nauki społeczne | |
Autor sylabusa | Elżbieta Gołata | ||
Prowadzący | Elżbieta Gołata |
C1 | Poznanie podstawowych metod statystycznych i możliwości ich stosowania w badaniu zjawisk społeczno-ekonomicznych |
C2 | Nabycie umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel do analiz staty-stycznych |
C3 | Poznanie podstawowych źródeł danych dla potrzeb badań statystycznych i nabycie umiejętności ich porządkowania i krytycznej oceny |
C4 | Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz i ich prezentacji |
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty kształcenia |
---|---|---|
Wiedzy | ||
W1 | Zna podstawowe źródła danych do analiz statystycznych zjawisk społeczno-ekonomicznych | K1_W01, K1_W02, K1_W03, K1_W09, K1_W10 |
W2 | Zna metody służące do badania struktury zbiorowości statystycznych | K1_W05, K1_W06 |
W3 | Zna metody analizy współzależności zjawisk społeczno-ekonomicznych | K1_W03, K1_W05 |
W4 | Zna metody badania dynamiki zjawisk | K1_W05 |
W5 | Zna możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel do prowadzenia badania statystycznego | K1_W04 |
Umiejętności | ||
U1 | Potrafi właściwie dobrać źródła danych i metody statystyczne do realizacji różnych celów badawczych | K1_ U04, K1_ U05 |
U2 | Potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel do porządkowania i prezentacji zbiorów danych oraz do prowadzenia analiz statystycznych | K1_U01 |
U3 | Umie przeprowadzić analizę zjawisk społeczno-ekonomicznych za pomocą poznanych metod i interpretować uzyskane wyniki | K1_U01 |
U4 | Potrafi wykorzystać poznane narzędzia do symulowania zjawisk społeczno-ekonomicznych i budowy krótkookresowych prognoz | K1_ U02 |
Kompetencji społecznych | ||
K1 | Potrafi przygotować proste badanie statystyczne | K1_K02 |
K2 | Jest świadomy przydatności metod statystycznych do badania zjawisk społecznych i gospodarczych | K1_K01 |
K3 | Potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę z zakresu metod statystycznych | K1_K04 |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla modułu | Efekty kształcenia dla modułu |
---|---|---|---|
1. | Przedmiot i zadania statystyki | C1, C2 | K1, K2 |
2. | Podstawowe pojęcia związane z przedmiotem bada-nia statystycznego | C1, C2, C4 | W1, K1, K2 |
3. | Proces badania statystycznego | C1, C2, C3 | W1, U2, K1 |
4. | Źródła danych statystycznych | C1, C3 | W1, U3, K1, K2, K3 |
5. | Metoda reprezentacyjna | C1, C4 | W2, W3, W4, U1, U3, K1 |
6. | Porządkowanie i prezentacja danych | C2, C4 | W5, U1, K1 |
7. | Analiza struktury zbiorowości | C1, C3 | W1, W2, U1, U2, U3 |
8. | Wprowadzenie do analizy współzależności | C1, C3 | W1, W2, U1, U2, U3, K3 |
9. | Korelacja i regresja liniowa dwóch zmiennych | C1, C3, C4 | W1, W3, U2, U3 |
10. | Korelacja i regresja wielokrotna | C1, C2, C4 | W1, W3, U2, U3 |
11. | Wprowadzenie do analizy dynamiki | C1, C3, C4 | W1, W4, U1, U2, U4 |
12. | Indywidualne indeksy dynamiki | C1, C4 | W1, W4, U2, U3, U4 |
13. | Agregatowe indeksy wartości, ilości i cen | C1, C4 | W4, U2, U3 |
14. | Analiza składnikowa szeregów czasowych, badanie tendencji rozwojowej | C1, C4 | W1, W4, U2, U3, U4 |
15. | Analiza wahań sezonowych | C1, C4 | W1, W4, U2, U3, U4 |
Wymagania wstępne | Znajomość matematyki oraz podstawowych narzędzi informatycznych. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu mikroekonomii |
---|---|
Metody nauczania | Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków, Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób zaliczenia | Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności * | |
---|---|---|
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 | |
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium | 30 | |
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia | 15 | |
Przygotowanie do ćwiczeń | 30 | |
Uczestnictwo w wykładach | 30 | |
Przygotowanie do egzaminu | 30 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
165
|
ECTS
6
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
75
|
ECTS
3
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
30
|
ECTS
1
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Kod efektu kształcenia dla modułu | Metoda sprawdzenia | |||
Egzamin pisemny testowy | Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami | Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach | |
W1 | x | x | x | |
W2 | x | x | x | x |
W3 | x | x | x | x |
W4 | x | x | x | x |
W5 | x | x | x | |
U1 | x | x | x | |
U2 | x | x | x | |
U3 | x | x | x | x |
U4 | x | x | x | x |
K1 | x | x | x | |
K2 | x | x | ||
K3 | x | x |