polski | english | Zobacz w formacie PDF

Wydział Informatyki i Gospodarki Elektronicznej

KARTA OPISU MODUŁU KSZTAŁCENIA

Nazwa modułu
Statystyka opisowa
Nazwa modułu w języku angielskim
Descriptive statistics
Kod modułu Forma zaliczenia
II00S.12B.6957.16 Egzamin
Kierunek studiów Profil kształcenia Rok / semestr
Informatyka i Ekonometria ogólnoakademicki 1 / 2
Specjalność Język wykładowy Moduł
Wszystkie Polski Obowiązkowy
Godziny Liczba punktów ECTS Blok zajęciowy
Wykłady: 30 Ćwiczenia: 30 6 B
Poziom kształcenia Forma studiów Obszar kształcenia
studia pierwszego stopnia (licencjackie) stacjonarne Nauki społeczne
Autor sylabusa Elżbieta Gołata
Prowadzący Elżbieta Gołata

Cele kształcenia dla modułu

C1 Poznanie podstawowych metod statystycznych i możliwości ich stosowania w badaniu zjawisk społeczno-ekonomicznych
C2 Nabycie umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel do analiz staty-stycznych
C3 Poznanie podstawowych źródeł danych dla potrzeb badań statystycznych i nabycie umiejętności ich porządkowania i krytycznej oceny
C4 Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz i ich prezentacji

Efekty kształcenia dla modułu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty kształcenia
Wiedzy
W1 Zna podstawowe źródła danych do analiz statystycznych zjawisk społeczno-ekonomicznych K1_W01, K1_W02, K1_W03, K1_W09, K1_W10
W2 Zna metody służące do badania struktury zbiorowości statystycznych K1_W05, K1_W06
W3 Zna metody analizy współzależności zjawisk społeczno-ekonomicznych K1_W03, K1_W05
W4 Zna metody badania dynamiki zjawisk K1_W05
W5 Zna możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel do prowadzenia badania statystycznego K1_W04
Umiejętności
U1 Potrafi właściwie dobrać źródła danych i metody statystyczne do realizacji różnych celów badawczych K1_ U04, K1_ U05
U2 Potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel do porządkowania i prezentacji zbiorów danych oraz do prowadzenia analiz statystycznych K1_U01
U3 Umie przeprowadzić analizę zjawisk społeczno-ekonomicznych za pomocą poznanych metod i interpretować uzyskane wyniki K1_U01
U4 Potrafi wykorzystać poznane narzędzia do symulowania zjawisk społeczno-ekonomicznych i budowy krótkookresowych prognoz K1_ U02
Kompetencji społecznych
K1 Potrafi przygotować proste badanie statystyczne K1_K02
K2 Jest świadomy przydatności metod statystycznych do badania zjawisk społecznych i gospodarczych K1_K01
K3 Potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę z zakresu metod statystycznych K1_K04

Treści programowe

Lp. Treści programowe Cele kształcenia dla modułu Efekty kształcenia dla modułu
1. Przedmiot i zadania statystyki C1, C2 K1, K2
2. Podstawowe pojęcia związane z przedmiotem bada-nia statystycznego C1, C2, C4 W1, K1, K2
3. Proces badania statystycznego C1, C2, C3 W1, U2, K1
4. Źródła danych statystycznych C1, C3 W1, U3, K1, K2, K3
5. Metoda reprezentacyjna C1, C4 W2, W3, W4, U1, U3, K1
6. Porządkowanie i prezentacja danych C2, C4 W5, U1, K1
7. Analiza struktury zbiorowości C1, C3 W1, W2, U1, U2, U3
8. Wprowadzenie do analizy współzależności C1, C3 W1, W2, U1, U2, U3, K3
9. Korelacja i regresja liniowa dwóch zmiennych C1, C3, C4 W1, W3, U2, U3
10. Korelacja i regresja wielokrotna C1, C2, C4 W1, W3, U2, U3
11. Wprowadzenie do analizy dynamiki C1, C3, C4 W1, W4, U1, U2, U4
12. Indywidualne indeksy dynamiki C1, C4 W1, W4, U2, U3, U4
13. Agregatowe indeksy wartości, ilości i cen C1, C4 W4, U2, U3
14. Analiza składnikowa szeregów czasowych, badanie tendencji rozwojowej C1, C4 W1, W4, U2, U3, U4
15. Analiza wahań sezonowych C1, C4 W1, W4, U2, U3, U4

Literatura

Obowiązkowa
  1. Paradysz, J. (red), 2000, Statystyka, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań
  2. Sobczyk, M., 2010, Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
  3. Jóźwiak, J., Podgórski, J., 2006, Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa
Zalecana
  1. Aczel, A. D., 2000, Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  2. Bradley, T., 2007, Essentials Statistics for Ekonomics, Business and Management, John Wiley & Sons Ltd., Chichester, England
  3. Stanisz, A., 2006, Przystępny kurs statystyki. Tom 1. Statystyki podstawowe, StatSoft, Kraków
  4. Woźniak, M. (red.), 2002, Statystyka ogólna, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków
Wymagania wstępne Znajomość matematyki oraz podstawowych narzędzi informatycznych. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu mikroekonomii
Metody nauczania Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków, Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób zaliczenia Egzamin pisemny testowy, Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami, Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach

Rozliczenie punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności *
Uczestnictwo w ćwiczeniach 30
Przygotowanie do sprawdzianu/ kolokwium 30
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia 15
Przygotowanie do ćwiczeń 30
Uczestnictwo w wykładach 30
Przygotowanie do egzaminu 30
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
165
ECTS
6
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela
Liczba godzin
75
ECTS
3
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
30
ECTS
1

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Opis sposobu sprawdzenia osiągnięcia efektów kształcenia

Kod efektu kształcenia dla modułu Metoda sprawdzenia
Egzamin pisemny testowy Egzamin pisemny z otwartymi pytaniami Sprawdzian pisemny z otwartymi pytaniami Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach
W1 x x x
W2 x x x x
W3 x x x x
W4 x x x x
W5 x x x
U1 x x x
U2 x x x
U3 x x x x
U4 x x x x
K1 x x x
K2 x x
K3 x x