Wydział Informatyki i Gospodarki ElektronicznejKARTA OPISU MODUŁU KSZTAŁCENIA |
Nazwa modułu | |||
---|---|---|---|
Metoda reprezentacyjna | |||
Nazwa modułu w języku angielskim | |||
Survey sampling | |||
Kod modułu | Forma zaliczenia | ||
II00N.21B.843.16 | Zaliczenie | ||
Kierunek studiów | Profil kształcenia | Rok / semestr | |
Informatyka i Ekonometria | ogólnoakademicki | 1 / 1 | |
Specjalność | Język wykładowy | Moduł | |
Wszystkie | Polski | Obowiązkowy | |
Godziny | Liczba punktów ECTS | Blok zajęciowy | |
Wykłady: 0 | Ćwiczenia: 18 | 3 | B |
Poziom kształcenia | Forma studiów | Obszar kształcenia | |
studia drugiego stopnia | niestacjonarne | Nauki społeczne | |
Autor sylabusa | Jan Paradysz | ||
Prowadzący | Jan Paradysz |
C1 | Poznanie wybranych metod badań próbkowych i estymacji oraz możliwości ich wykorzystania do opisu i analizy zjawisk gospodarczych i społecznych |
C2 | Poznanie możliwości wykorzystania programu SAS, SPSS oraz arkusza kalkulacyjnego Exel w prowadzeniu badań próbkowych |
C3 | Nabycie umiejętności projektowania badań statystycznych w warunkach różnorodności źródeł |
C4 | Nabycie umiejętności prowadzenia i oceny badań statystycznych opartych na próbie |
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty kształcenia |
---|---|---|
Wiedzy | ||
W1 | Zna podstawowe źródła danych wykorzystywane do prowadzenia badan próbkowych | K2_W06, K2_W08 |
W2 | Zna metody wykorzystywane w społeczno-gospodarczych badaniach próbkowych | K2_W05, K2_W08 |
W3 | Zna metody wykorzystywane do oceny społeczno-gospodarczych badań próbkowych | K2_W05, K2_W08 |
W4 | Zna wybrane, nieklasyczne metody badań próbkowych | K2_W05, K2_W08 |
W5 | Zna możliwości wykorzystania programu SAS, SPSS, arkusza kalkulacyjnego Excel do prowadzenia badań próbkowych | K2_W05 |
Umiejętności | ||
U1 | Potrafi właściwie dobrać źródła danych i metody statystyczne do realizacji różnych celów badawczych | K2_U01, K2_ U06 |
U2 | Potrafi wykorzystać program SAS, SPSS, arkusz kalkulacyjny Excel do porządkowania i prezentacji zbiorów danych oraz do prowadzenia analiz statystycznych | K2_U01, K2_ U02 |
U3 | Umie przeprowadzić analizę zjawisk społeczno-ekonomicznych za pomocą poznanych metod i interpretować uzyskane wyniki | K2_U01, K2_ U06 |
U4 | Potrafi wykorzystać poznane narzędzia do estymacji parametrów charakteryzujących zjawiska społeczno-ekonomiczne | K2_ U02 |
Kompetencji społecznych | ||
K1 | Potrafi przygotować proste badanie próbkowe | K2_K01 |
K2 | Jest świadomy przydatności metod statystycznych w prowadzeniu badań opartych na próbie | K2_K01 |
K3 | Potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę z zakresu metod statystycznych | K2_K01 |
Lp. | Treści programowe | Cele kształcenia dla modułu | Efekty kształcenia dla modułu |
---|---|---|---|
1. | Etapy badania statystycznego | C1 | K1, K2, K3 |
2. | Plany i strategie losowania, własności estymatorów | C1 | W1, W5, K2 |
3. | Dokładność badań statystycznych – błędy losowe, podstawowe źródła i metody ich pomiaru, metody ograniczania błędów losowych, błędy nielosowe i ich klasyfikacja, metody ograniczania błędów nielosowych | C1, C2 | W5, U1, K2 |
4. | Losowanie proste: estymacja podstawowych parametrów, niezbędna wielkość próby | C1, C2, C3, C4 | W2, W5, U2, U3, K1, K2 |
5. | Estymatory złożone | C1, C2, C3, C4 | W2, W5, U2, U3, K1, K2 |
6. | Losowanie warstwowe: wariant proporcjonalny i optymalny, estymatory złożone | C1, C2, C3, C4 | W2, W5, U2, U3, K1, K2 |
7. | Losowanie zespołowe (gniazdowe) | C1, C2, C3, C4 | W2, W5, U2, U3 |
8. | Losowanie systematyczne | C1, C2, C3, C4 | W3, W5, U2, U3 |
9. | Losowanie wielostopniowe z jednakowymi i różnymi prawdopodobieństwami wyboru | C1, C2, C3, C4 | W3, W5, U2, U3, K1 |
10. | Badania powtarzalne, metoda rotacyjna, dobór kwotowy | C1, C2 | W3, W5, U2, U3, K1 |
11. | Imputacja i kalibracja danych statystycznych | C1, C2 | W3, W5, U2, U3, U4, K1 |
12. | Statystyka małych obszarów (SMO) | C1, C2 | W1, W2, W5, U1, U2, U3, U4, K1, K2 |
13. | Nowoczesne techniki wspomagania wywiadu (CAPI, CASI, CATI, CAWI) | C1, C2 | W1, W4, W5, U1, U2, U3 |
14. | Sondaże internetowe: rodzaje i reprezentatywność | C1, C2, C3 | W3, W4, U3, U4 |
15. | Bootstrapowe metody szacowania wariancji estymatora | C1, C2 | W1, W4, W5, U2, U3, U4, K2 |
Wymagania wstępne | Znajomość podstawowych metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych, niezbędnych do prowadzenia badań próbkowych |
---|---|
Metody nauczania | Analiza tekstów , Metoda projektów , Burza mózgów, Wykład konwersatoryjny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków, Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób zaliczenia | Esej / referat, Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach, Projekt grupowy / praca w grupie, Przeprowadzenie badań, Przygotowanie prezentacji, Udział w dyskusji |
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin przeznaczonych na zrealizowane aktywności * | |
---|---|---|
Przeprowadzenie badań literaturowych | 3 | |
Konsultacje z prowadzącym/i zajęcia | 5 | |
Uczestnictwo w ćwiczeniach | 18 | |
Przygotowanie do ćwiczeń | 15 | |
Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 3 | |
Zbieranie informacji do zadanej pracy | 5 | |
Przygotowanie referatu | 10 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
59
|
ECTS
3
|
Zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Liczba godzin
23
|
ECTS
0.5
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
18
|
ECTS
0.5
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Kod efektu kształcenia dla modułu | Metoda sprawdzenia | |||||
Esej / referat | Udział w dyskusji / Uczestnictwo w zajęciach | Projekt grupowy / praca w grupie | Przeprowadzenie badań | Przygotowanie prezentacji | Udział w dyskusji | |
W1 | x | x | x | x | x | |
W2 | x | x | x | x | x | |
W3 | x | x | x | x | x | |
W4 | x | x | x | x | x | |
W5 | x | x | x | x | ||
U1 | x | x | x | x | x | |
U2 | x | x | x | x | x | |
U3 | x | x | x | x | x | |
U4 | x | x | x | x | x | |
K1 | x | x | x | x | x | |
K2 | x | x | x | x | x | |
K3 | x | x | x | x | x |